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Délais de RDV courts dans la région
73.1 rhumatos / 100 000 hab. — département bien doté
✨ Génération du profil synthétique IA en cours…
CABINET DU DR Brigitte LEHMANN
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Arthritis research & therapy · 2010
Abstract Introduction Analysis of autoantibodies (AAB) by indirect immunofluorescence (IIF) is a basic tool for the serological diagnosis of systemic rheumatic disorders. Automation of autoantibody IIF reading including pattern recognition may improve intra- and inter-laboratory variability and meet the demand for cost-effective assessment of large numbers of samples. Comparing automated and visual interpretation, the usefulness for routine laboratory diagnostics was investigated. Methods Autoantibody detection by IIF on human epithelial-2 (HEp-2) cells was conducted in a total of 1222 consecutive sera of patients with suspected systemic rheumatic diseases from a university routine laboratory (n = 924) and a private referral laboratory (n = 298). IIF results from routine diagnostics were compared with a novel automated interpretation system. Results Both diagnostic procedures showed a very good agreement in detecting AAB (kappa = 0.828) and differentiating respective immunofluorescence patterns. Only 98 (8.0%) of 1222 sera demonstrated discrepant results in the differentiation of positive from negative samples. The contingency coefficients of chi-square statistics were 0.646 for the university laboratory cohort with an agreement of 93.0% and 0.695 for the private laboratory cohort with an agreement of 90.6%, P < 0.0001, respectively. Comparing immunofluorescence patterns, 111 (15.3%) sera yielded differing results. Conclusions Automated assessment of AAB by IIF on HEp-2 cells using an automated interpretation system is a reliable and robust method for positive/negative differentiation. Employing novel mathematical algorithms, automated interpretation provides reproducible detection of specific immunofluorescence patterns on HEp-2 cells. Automated interpretation can reduce drawbacks of IIF for AAB detection in routine diagnostics providing more reliable data for clinicians.
Therapeutische Umschau. Revue therapeutique · 2020
Zusammenfassung. Die akute Gelenkschwellung ist ein relativ häufiger Konsultationsgrund auf der Notfallstation. Nach Durchführung der Routineabklärungen (klinische Untersuchung, Labor, evtl. Röntgen), kommt der ätiologischen Klärung der Gelenkschwellung eine bedeutende Rolle zu, wobei besonders die septische Arthritis nicht verpasst werden darf. Entsprechend soll die Indikation zur Gelenkpunktion grosszügig gestellt werden. Während die Punktion bei grösseren und einfach zugänglichen Gelenken (z. B. Knie) landmarkengestützt erfolgen kann, so empfiehlt es sich bei kleineren und / oder schlechter zugänglichen Gelenken (insbesondere Hüfte, Schulter), die Punktion Ultraschall-gestützt durchzuführen. Es hat sich gezeigt, dass im Vergleich zum landmarkengestützten Verfahren die Ultraschall-geführte Punktion schmerzärmer und mit besserem Punktionserfolg durchgeführt werden kann. Laboranalytisch wichtig sind die Bestimmung der Zellzahl inkl. Differenzierung, die Suche nach Kristallen sowie die mikrobiologischen Untersuchungen bestehend aus Gram-Präparat und Kultur. Therapeutisch stehen bei der septischen Arthritis die arthroskopische Spülung und antibiotische Therapie, bei den Kristallarthropathien die lokale Infiltration mit einem Kortikosteroid und / oder die systemische Therapie mit einem nicht-steroidalen Antirheumatikum im Vordergrund. Verschiedene Aspekte der Gelenkpunktion werden in diesem Artikel beleuchtet, inklusive Asepsis, Landmark- und Ultraschall-gestützte Technik der Gelenkpunktion sowie Präanalytik und Interpretation der Punktionsresultate.
Source PubMed · Recherche par auteur (homonymes possibles, vérifier l'affiliation).
Therapeutische Umschau. Revue therapeutique · 2020 · Journal Article
Lehmann B, Betsch-Bischof B, Horn R
Arthritis research & therapy · 2010 · Evaluation Study
Egerer K, Roggenbuck D, Hiemann R, Weyer MG, et al.